Aankomst in Chipata - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Neline Fikkert - WaarBenJij.nu Aankomst in Chipata - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Neline Fikkert - WaarBenJij.nu

Aankomst in Chipata

Blijf op de hoogte en volg Neline

28 September 2016 | Zambia, Chipata

Hoi allemaal,

Na 3 weken van voorbereiding zijn we gisteren eindelijk aangekomen in Zambia. We zijn ongeveer 22 uur onderweg geweest. Vanuit Amsterdam vlogen we eerst naar Wenen, vervolgens naar Ethiopië, daarna naar Malawi. Vanuit Lilongwe (Malawi) zijn we met de auto naar Chipata in Zambia gegaan. We werden opgehaald door een van de fathers van het bisdom van Chipata. Tijdens de autorit heb ik mijn ogen uitgekeken. Het is zo anders dan Nederland. Langs de route naar Chipata zijn allemaal kleine huisjes gebouwd, waarvan de muren wel van steen zijn, maar het dak vaak uit riet of takken bestaat. 
Veel mensen proberen spullen te verkopen langs de straat. Ook zijn er veel kleine winkeltjes, waarvan de helft eigenlijk hetzelfde verkoopt.

Ik kan me ook niet voorstellen dat ik hier met de auto zou moeten rijden. Ze rijden hier links, dat is al best wel wennen. Langs de weg lopen gemaskerde traditionele dansers, op de weg lopen mensen met manden of tassen op hun hoofd, er fietsen mensen op de weg die zo ongeveer het halve bos achter op de fiets gebonden hebben (ja, het kan echt). Ook hebben we gezien dat mensen 3 geiten achterop de fiets hadden. En dan zijn er nog de auto's en busjes, die gewoon met 120km/h vlak langs de fietsers en voetgangers rijden.

Afgelopen dag hebben we een beetje rondgekeken in Chipata. We hebben een Zambiaanse simkaart gehaald. Die kost ongeveer 40 eurocent hier. Daarna zijn we naar de markt geweest. Veel mensen hopen daar dat je iets van hun koopt en ik voelde me soms best schuldig als we gewoon doorliepen. Ook zijn we bij de supermarkt geweest. Daar kan je zo ongeveer alles halen wat je in Nederland ook kan kopen. We hebben daar onze boodschappen gedaan en zijn toen met de taxi naar huis gegaan. 

Rond 3 uur 's middags viel de stroom uit. Toen we om kwart over 5 nog geen stroom hadden, zijn  Lieke, Annabel en Ilse naar de stad gegaan om kolen te kopen om op te koken, maar dit was geen succes want nergens waren kolen te vinden. Ondertussen liepen wij al  met een zaklamp door het huisje, want om kwart voor 6 begint het donker te worden en om 6 uur is het gelijk echt donker. Gelukkig kwam de bewaker van het terrein ons wat kolen brengen. Vlak daarna hadden we weer stroom, dus we hebben toch lekker kunnen eten.

Het is wel echt wennen aan de omgeving, al kijk ik al niet meer op van al de spinnen in het huisje. Zolang ze niet onder mijn klamboe zitten, is het goed. Alleen kwamen we vanavond wel een grote harige spin tegen die heeeeeel snel kon lopen, maar na 3 keer slaan met een slipper gelukkig niet meer. Verder zijn er veel motten, muggen en gekko's maargoed daar wennen we misschien nog wel aan. 

Het is nu half 2, dus ik ga gauw slapen. 

Liefs,
Neline

  • 28 September 2016 - 03:45

    Gerrit Wolff:

    hoi Neline

    wat fijn dat je veilig bent aangekomen. ik heb die dag veel aan je gedacht. we werden die dag op de hoogte gehouden door Dick. hij mist je nu al. we zullen hem proberen te ondersteunen waar nodig.

    ja het zal wel even wennen zijn in Zambia. wat een verschil met hier in Nederland. we hopen dat je je plekje daar mag vinden en zal je gedenken in mijn gebeden. Gods zegen voor je tijd daar. ben zeer benieuwd hoe de ontvangst in de kerk daar zal zijn.

    ook heel fijn dat je ons op deze manier op de hoogte houd. dan lijkt t iig dat je toch een beetje bij ons bent. geniet ervan en tot je volgende update

    liefs Gerrit

  • 28 September 2016 - 20:59

    Margje:

    Goedenavond Neline,

    wat een reis is het geweest.
    Bijna 24 uur, maar jullie zijn dus veilig aangekomen,
    gelukkig, dat is een mooi bericht.

    Er zal wel heel veel te zien zijn, zoveel anders als hier,
    maar een mooie en leerzame ervaring.

    Toch wel fijn dat je de gewone dingen kunt halen in de supermarkt.
    Ik hoop dat je goed kunt slapen, zal wel na zo'n hele reis.
    En we hopen steeds wat van jou te horen.

    Lieve groet,
    Margje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Neline

Hoi allemaal, Ik doe de opleiding hbo Verpleegkunde. In het kader van deze opleiding doe ik de minor International Sustainable Development. Voor deze minor ga ik straks 4 maanden naar Zambia. In Zambia zal ik samen met nog 5 meiden gaan wonen in een huisje bij het bisdom van Chipata. Daar zullen we gaan werken aan verschillende projecten. Zo gaan we o.a. voorlichting geven aan tienermoeders en sexworkers, maar ook gaan we 2 weken naar het platteland om daar in het health centre te werken. Ik ga proberen jullie via deze blog op de hoogte te houden van mijn belevenissen in Zambia. Groetjes, Neline

Actief sinds 16 Sept. 2016
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 7450

Voorgaande reizen:

25 September 2016 - 23 Januari 2017

Zambia

16 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: