Kerkdienst Nabvutika en Cheshire Home - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Neline Fikkert - WaarBenJij.nu Kerkdienst Nabvutika en Cheshire Home - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Neline Fikkert - WaarBenJij.nu

Kerkdienst Nabvutika en Cheshire Home

Blijf op de hoogte en volg Neline

03 Oktober 2016 | Zambia, Chipata

Goedemiddag allemaal,

Bij deze weer een kort verslag van de afgelopen dagen. Zaterdag zijn we met z'n allen naar het zwembad bij het Protea hotel geweest, om even bij te komen van alle indrukken. We hebben hier ook heerlijk gegeten. Voor de insiders: ik had schnitzel met pepersaus hahahaha. Dat hebben ze dus ook in dat hotel. :)  Dus als ik er even door heen zit, dan weet ik waar ik zijn moet. 

Zondagmorgen zijn we met father Jacob van het bisdom naar de kerk in Nabvutika geweest. Achterin de jeep gingen we naar de kerk en we waren dus al een hele attractie voor de kinderen die we tegenkwamen. Vaak roepen de kinderen dan 'muzungu', wat blanke betekent. 

Het was heel bijzonder om hier een kerkdienst mee te maken. Wij zaten voorin de kerk. In het begin van de dienst werd er heel vaak hetzelfde gebed opgezegd. Verder waren er kleine meisjes die liturgische dansen deden en er was een koor dat geweldig mooi kon zingen. Tijdens de dienst (die ongeveer 2,5 uur duurde) werden gebeden,  gezang en dansen afgewisseld. Tijdens de collecte moest iedereen om de beurt naar voren lopen, om het geld in een schaal te leggen. Verder zagen we dat verschillende jongeren een taak hebben binnen de kerk. Bijvoorbeeld om een stuk uit de Bijbel voor te lezen of een stukje te zingen. 
Aan het eind van de dienst werden wij heel hartelijk welkom geheten.We mochten allemaal om de beurt naar de microfoon om ons even voor te stellen. 
Na de dienst werden we uitgenodigd om te komen eten bij de sisters. We hebben hier shima gegeten, een typisch Zambiaans gerecht van een soort maïsmeel. 

's Middags zijn we naar Cheshire Home geweest. Hier wonen allemaal kinderen die ergens aan geopereerd zijn. Hier werden we heel hartelijk ontvangen. De kinderen wilden gelijk met ons spelen. Ik ben met een groepje jongens wezen voetballen. Ik vind het heel bijzonder om te zien wat  sommige kinderen allemaal kunnen ondanks hun beperking. Ze wilden eigenlijk niet dat we weggingen, maar toen we beloofden dat we nog eens terug zouden komen, was het toch goed.

Vandaag zijn we geïntroduceerd aan verschillende fathers van het bisdom. Zij hebben allemaal kort uitgelegd wat ze deden binnen het bisdom en we kregen een rondleiding. Tijdens deze rondleiding kwamen we ook bij het radiostation: radio Maria. Toen iemand daar vertelde dat ik jarig was, hebben ze speciaal een liedje voor me gedraaid. Dat was wel echt heel leuk. Vanavond gaan we proberen pannekoeken te bakken, speciaal voor mijn verjaardag. :) 
Maar dat komt wel weer in de volgende blog.

Liefs,
Neline

  • 03 Oktober 2016 - 19:26

    Naomi:

    heey Neline,

    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    heb je het hun verteld of toch maar niet , straks begonnen ze om je heen te dansen ;)
    Ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt daar in Zambia
    geniet van de tijd daar

    liefs Naomi

  • 03 Oktober 2016 - 21:06

    Margje:

    Ha Neline,
    ten eerste wil ik jou van harte feliciteren met je 22e verjaardag.
    Dat zal je vast altijd bij blijven, gevierd in Zambia, weinig mensen kunnen dat zeggen, dus je bent speciaal

  • 03 Oktober 2016 - 21:11

    Margje:

    Ik denk dat er een stukje is misgegaan.
    Je maakt genoeg mee daar, leuk hoor.
    Ik hoop dat de pannenkoeken gelukt zijn en dat ze lekker hebben
    gesmaakt.
    Ik lees het al, zelfs snitzel is daar te verkrijgen,
    nou beter toch?

    Tot horens,
    Margje

  • 04 Oktober 2016 - 03:00

    Gerrit Wolff:

    Hoi Neline,

    Mooi!!!! Ongelofelijk dat ze daar ook 'gewoon' Schnitzel met pepersaus kunnen serveren. Ik hoop dat ie gesmaakt heeft.
    Ik had je al via diverse media gefeliciteerd en hoop dat je lekkere pannekoeken hebt gegeten. Met stroop of toch met spek?
    Wat een indrukken en belevenissen daar in Zambia. Het zal beslist niet saai zijn.......Muzungu Neline.......LOL!!!

    Nou, als ik het zo lees gaat de kerkdienst daar dus heel anders als bij ons. Alleen de tijd zou dus een beetje kloppen, al hoewel....2,5 uur lijkt toch ook wel lang, maar als ik zo lees was de dienst zo om!

    Neline, veel plezier en ik hoop dat je er veel zult leren. Tot het volgende verslag.

    Groetjes Gerrit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Neline

Hoi allemaal, Ik doe de opleiding hbo Verpleegkunde. In het kader van deze opleiding doe ik de minor International Sustainable Development. Voor deze minor ga ik straks 4 maanden naar Zambia. In Zambia zal ik samen met nog 5 meiden gaan wonen in een huisje bij het bisdom van Chipata. Daar zullen we gaan werken aan verschillende projecten. Zo gaan we o.a. voorlichting geven aan tienermoeders en sexworkers, maar ook gaan we 2 weken naar het platteland om daar in het health centre te werken. Ik ga proberen jullie via deze blog op de hoogte te houden van mijn belevenissen in Zambia. Groetjes, Neline

Actief sinds 16 Sept. 2016
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 7434

Voorgaande reizen:

25 September 2016 - 23 Januari 2017

Zambia

16 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: